ارتباطات بین فرهنگی

محمدحسین آشنا

ارتباطات بین فرهنگی

محمدحسین آشنا

در بستر انفجار اطلاعات ارتباطات بین فرهنگی را تبیین کنید (بررسی تغییرات ارتباطات بین فرهنگی قبل و بعد اینترنت)

محمدحسین آشنا


ظهور اینترنت را باید نقطه عطفی در زمینه ارتباطات به معنای عام دانست. اندیشمندان مختلفی تا کنون با تولید ادبیات و اصطلاحات علمی گوناگون تلاش کرده­اند تا جنبه­ای از این دگرگونی شگرف را تبیین کنند. گستره این تغییرات به میزانی بوده­است که بخشی از ادبیات مذکور به حوزه ارتباطات بین فرهنگی نیز راه یافته­است.

با نگاهی به سیر تحول فناوری­های ارتباطی می­توان دریافت که به تدریج موانع مختلف برقراری ارتباط میان افراد برداشته­شده و حال به این نقطه رسیده­است. در عصر گفتار و ارتباطات شفاهی، تصور برقراری ارتباط همزمان میان افرادی خارج از حوزه دید یکدیگر نیز دشوار بود؛ چه رسد به ارتباط میان فرهنگ­ها و جوامعی که به لحاظ زمانی و مکانی هیچ نزدیکی با یکدیگر ندارند.

در عصر چاپ محدودیت مکانی برای برقراری ارتباط تا حدودی برطرف شد اما همچنان محدودیت زمان،  سرعت و همچنین نوع پیام ارسالی- که ناگزیر به حالت متن و نوشتار در می­آمد- امکان تسهیل ارتباط دوربرد را ناممکن می­کرد.

ظهور رسانه­های پخش در اواخر قرن 19 قدم بزرگ دیگری در راه ارتباط بدون مرز بود. امکان انتقال صدا و تصویر از منبعی به دریافت­کنندگان بی­شمار، موضوعی بسیار بدیع و هیجان­انگیز بود که فرصت­های فراوانی را پیش روی بشر می­گذاشت. با این حال موانعی از جمله یک­سویه بودن ارتباط، غیرآنلاین بودن آن و ... باعث می­شد تا همچنان نتوان به فناور­های پخش به عنوان غایت ارتباط میان فرهنگ­ها دل بست.

اما معرفی اینترنت به عنوان رسانه عصر جدید، با قابلیت­ها و ظرفیت­هایی که هرروز به شکل نوشونده­ای عرضه می­شوند، تحول عظیمی را در ارتباطات جهانی و بین فرهنگی رقم زده­است. طبق نظر لیستر و همکاران در کتاب New Media, A Critical Introduction (2009:1ia, A Critical Introductionم. طبق یم، لازم است شهری باشد.  ویژگی های بسیار زیادی است. خود 3)، شش خصیصه مهم فضای مجازی شامل موارد زیر است:

1-    حافظه مجازی

2-    دیجیتال بودن

3-    تعاملی بودن

4-    هایپرلینک بودن

5-    واقعیت مجازی بودن

6-    غیرمرکزی بودن

فضای مجازی به سبب ویژگی­های منحصر به فرد خود می­تواند در توسعه ارتباطات بین فرهنگی نقشی بی­بدیل را ایفا کند. در این بستر است که قدرت­های جهانی تلاش می­کنند تا استیلای خود بر جوامع درحال توسعه و جهان­سومی را حفظ و بازتولید کنند. فرهنگ در عصر اینترنت به محملی جهت انتقال عناصر مهم حیاتی و هویتی تبدیل می­شود. ویژگی­های فناورانه اینترنت شرایطی را فراهم کرده­اند که در آن گفتمان­هایی که از امکانات تکنولوژیک بیشتری برخوردارند بتوانند با عرضه فرهنگ خود به جوامع هدف، تسلط سیاسی و اقتصادی خود بر آن­ها را تثبیت کنند.

در این بستر است که مفاهیمی چون امپریالیسم فرهنگی برجسته شده و نگرانی فزاینده کشورهای درحال توسعه در قبال چگونگی حفظ فرهنگ خود برجسته­تر می­شود. همانطور که اشاره شد، تکنولوژی محور این تبادلات میان­فرهنگی است و جوامعی که بتوانند با سرمایه­گذاری درست و کارآمد بر روی توسعه زیرساخت­های فناوری­های ارتباطی، قدرت خود را در این زمینه افزایش دهند، خواهند توانست در تکثیر ایدئولوژی و فرهنگ خود به مراتب موفق­تر عمل کنند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۰۴
محمدحسین آشنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی